אימון בוקר או ערב? תתחילו לזוז בלו"ז

אימון-בוקר-או-ערב

אין הרבה אנשים שפויים שאני מכירה שנהנים לקום בחמש בבוקר לצלילי שעון טורדני, לגרור את עצמם מהמיטה החמה, לעלות על בגדי ספורט ולצאת לאימון. אני מודה שגם אני עושה את זה מדי פעם, בגלל התחושה הנהדרת שאחרי האימון. רק צריך להיות מוכן שאפילו מחלקי העיתונים יביטו עליכם כמו על יצור. אבל האם עדיף לצאת לאימון לאחר יום מתיש בעבודה ואחה"צ קרחניסטי עם הילדים, חוגים, מקלחות והשכבות? הספה הרבה יותר אטרקטיבית באותם רגעים.

אז מתי עדיף להתאמן? יש לי תשובה, אבל דבר ראשון, בואו נתחמם עם כמה נתונים, מחקרים ועובדו פיזיולוגיות שחשוב להכיר, בייחוד אם מטרת האימון היא להעלות מסת שריר, לשרוף שומן ולהימנע מפציעות.

טמפרטורת הגוף חשובה מאוד בכיווץ, גמישות והרפיית השרירים. אחה"צ נהנה מטמפרטורת גוף גבוהה יותר וכתוצאה מכך, נקטין את הסיכוי לפציעות ספורט. ההורמונים משפיעים מאוד כשמדובר באימון כח, שמטרתו לעלות מסת שריר. הטסטוסטרון (הורמון אנבולי הבונה בין היתר מסת שריר) והקורטיזול (הורמון קטאבולי בעל תפקיד בפירוק השריר) נמצאים בריכוז גבוה בשעות הבוקר ונחלשים בשעות אחה"צ. אך דווקא אימון כח בשעות אחה"צ או הערב מייצר ריכוז גבוה יותר של טסטוסרון ואפקטיבי יותר לבניית מסת שריר.

לאחר צום של לילה, כאשר מאגרי הגליקוגן מדוללים, מחקרים מראים שפעילות אירובית תשתחרר כמות גדולה יותר של חומצות שומן. נשמע נהדר, נכון ? אז זהו, שפעילות לאחר צום פחות יעילה, כי קשה להגיע לעצימות גבוהה, הגוף לא מסוגל לשרוף לצרכי אנרגיה את כל חומצות השומן שהשתחררו והן בסופו של דבר נכנסות חזרה לרקמת השומן. בנוסף, פעילות זו תשפיע על פירוק החלבון ולכן לא מומלצת לכל מי שרוצה לשמור ואף לבנות את המסת שריר שלו. אם בכל זאת אתם מתעקשים על אימון לאחר צום, מומלץ להמשיך לאימון כח, שיש בו יותר ניצול של המאגרים לטובת תרגילי התנגדות.

פחמימות לפני האימון זה דבר טוב. ככל שנשרוף במהלך האימון יותר פחמימות, נשרוף לאחר הפעילות יותר שומן. כדי לספק פחמימות זמינות כאספקת אנרגיה לאימון אפקטיבי ויעיל, קחו בננה או פרוסת לחם עם ריבה ללא תוספת סוכר. תשתדלו להמנע מסוכרים פשוטים שיביאו לעליה חדה ואח"כ לירידה חדה ברמת הסוכר.

ועכשיו לתשובתי המלומדת: תתאמנו מתי שבא לכם בוקר, צהריים, ערב, כשעצבניים או – כשמטפטף. העיקר שתעשו את זה. אל תמשיכו לישון ולספר לעצמכם שתרוצו אחה"צ, כשמראש אתם יודעים שהשעות האלו תפוסות עם המשפחה.

קומו וצאו לאימון גם אם אתם עייפים לאחר יום שלם ועמוס או גם אם זה אומר לכוון את השעון שיצלצל שעה אחת קודם. רק אם תקפידו לשלב את הפעילות בסדר היום שלכם, בלי תירוצים ובלי דילוגים, תצליחו לשמור על שגרת אימונים אפקטיבית לאורך זמן. ותזכרו, כשמחייכים למחלקי העיתונים בחמש וחצי בבוקר, העולם מחייך אליכם בחזרה.

יעל קריזברג
מאמנת כושר אישית נטורופתית- N.D, הרבליסטית קלינית- RCP, נייד- 0506996032

יעל-קריזברג
אימון בוקר או ערב? תתחילו לזוז בלו"ז
דרג אותנו
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה