נעלי ריצה מקצועיות – טרנד שיווקי או תנאי הכרחי לריצה מקצועית?

נעלי ריצה מקצועיות

נעלי ריצה מקצועיות – טרנד שיווקי או תנאי הכרחי לריצה מקצועית?

בין אם מדובר בריצה קלילה- חובבנית, או ריצה מקצועית על כל רבדיה, ריצת 100 מטר, ספרינט, ריצות קצרות,בינוניות או ארוכות ועד ריצות מרתון, בחירת הנעל המתאימה היא סוגיה, איך לומר בעדינות ? מבלבלת במקרה הטוב.

ריבוי הדגמים, ההפרזות השיווקיות בתיאור העובדות וניפוח האמת על תכונותיה של נעל זו או אחרת עלולה להוביל את הרצים והרצות לעשות טעויות שתגרמנה במקרה ה"טוב" לפגיעה בכיס או במקרה הפחות טוב, לפגיעה ממשית בבריאות הרץ, בין אם מנוסה הוא או רץ מתחיל.

 

לא פשוט למצוא את עצמך מול היקף ההיצע – האמנם?

זוהי סוגיה שניתן לפשט על ידי היצמדות למספר כללים פשוטים ביותר והבנת המושגים העיקריים הקשורים לנעלי ריצה:

המוטו המרכזי אותו יש להפנים הוא……. שכל הנעליים טובות – זה אינדיווידואלי לחלוטין ! כן קראתם נכון!

יש מי שירוץ בנוחות וללא פגיעה בנעל פשוטה ומי שיזדקק לנעל עם טכנולוגיית יצור מתקדמת על מנת להשיג תוצאות טובות וארוכות טווח. זה אינדיווידואלי, לא רק לכל רץ אלא לעיתים אף לכל רגל – במילים אחרות: ישנם רצים שייאלצו אף להתאים את נעלי הריצה שלהם באופן שונה לרגל שמאל ולרגל ימין .

אז נתחיל בהבנת המושגים העיקריים (לסדר כתיבתם אין שום משמעות)…

סוגי הנעלים ומשמעות החלקים המרכיבים את הנעל

סוגי נעלי ריצה עיקריים:

  1. Motion Control או כפי שנהוג במחוזותינו: נעל ריצה מתקנת: זוהי נעל שתתאים לרצים עם קו כיפוף – קשת נמוכה עד שטוחה עם פרונציה (זהו מצב המוכר יותר כפלטפוס – במקרה זה, כף הרגל מאופיינת  בגמישות יתר ובחוסר יכולת להקשיח את הרגל בתאוצה דבר הגורם לעיתים לחוסר יעילות בבלימת זעזוע). נעל מתקנת תסייע בתמיכה מקסימלית בחלקה האחורי של כף הרגל ובאזור הקשת.
  2. Neutral– נעלי ריצה נטראליות – נעלים אלה יתאימו לרצים בעלי קו כיפוף – קשת בינונית עד גבוהה. נעליים אלה תהיינה בדרך כלל, בעלות שיכוך ותמיכה קלה.
  3. נעלי ריצה מינימאליסטיות – נעל זו תתאים לרצים עם רמת יעילות פיזיו- מכאנית גבוהה – בהסבר פשוט: עלות האנרגיה הנדרשת לצעד אחד. בהסבר יותר מפורט: יעילות הריצה נמדדת בעיקר מגובה האדם, משקלו, אורך גפיו, מרכז הכובד שלו ועוד. בעולם הריצה, יעילות פיזיו מכאנית היא האנרגיה הנדרשת למהירות הריצה (אורך הצעד בריצה כפול תדירותו).
  4. Stability – נעלי ריצה תומכות – אלה הן נעליים שיתאימו לאצנים הסובלים מפרונציה קלה עד בינוניות. נעל זו תספק תמיכה ובקרת יציבות .
  5. Damping – נעלי ריצה עם שיכוך רב – נעליים אלה יתאימו לרוב לרצים הסובלים מכאבי ברכיים אך גם לכבדי משקל.

 

החלקים המרכיבים את הנעל – האנטומיה

  1. הסוליה החיצונית – Outsole – כשמה כן היא, הסוליה הנמצאת במגע עם הקרקע, מן הסתם היא בתחתית הנעל ומשלבת בין אחיזת קרקע ומניעת החלקה בזמן הריצה, לבין גמישות המאפשרת תנועה חופשית. סוליה זו תהיה בדרך כלל בנויה משכבה אחת העשויה סיבי פחם וגומי (Carbon Rubber) ותפקידה הוא למנוע שחיקה של נקודות המפגש של הנעל וקרקע הדריכה ויצירת חיכוך לאחיזת הנעל, ושכבה נוספת, עבה וקלה יותר מקודמתה ועשויה לרוב: מגומי טבעי או סינטטי המפוזר על פני השכבה לקבלת בלימת זעזועים טובה יותר, מבועות אוויר המשפרות את בלימת הזעזועים, ומחומר פלסטי קשיח המוכר כ- Thermoplastic Polyurethane  התורם לייצוב מרכז הקרסול ולייצוב מבנה הנעל.
  2. Heel Counter – הוא החלק האחורי של הנעל, מתחת לעקב, לרוב יהיה מחוזק בבולמי זעזועים ויתרום ליציבות הצעד. חלק זה מגיע בדרגות קושי שונות: גמישים, רכים, דקים, עבים או מרופדים.
  3. מרכז הסוליה או הסוליה האמצעית – Midsole– היא הסוליה שאינה באה במגע עם כף הרגל ותפקידה למנוע חיכוך ,לבלום זעזועים ולספק יציבות.
  4. Shoe Upper – הוא החלק העליון של הנעל- הגפה- , הוא עשוי מחומרים מאווררים ודקים לאידוי הזיעה, לנוחות וגמישות הנעל. לחומרים מהם עשויה הגפה יש חשיבות מכרעת בבחירת הנעל שכן, אם מדובר בנעל לאימונים קלים יש לבחור בגפה העשויה בד רשת דק ונושם, אך אם מדובר באימון CrossFit למשל, יש לבחור בגפה מלאת ספוג וחומרי ריכוך – מן הסתם גפה זו תהיה כבדה יותר ותספק יותר הגנה.
  5. Toe Boxהחלק הקדמי של הנעל – החרטום- זהו חלק בעל חשיבות מאוד גדולה בבחירת סוג נעל הריצה שכן, אם הוא יהיה צר מדי האצבעות והחלק הקדמי של הרגל שמתרחב עם התקדמות הריצה, "יילחץ" ועלול לגרום לכאב, יבלות ואף להתעקמות האצבעות, לכן, יש להעדיף דגם עם עם חלל רחב יותר לאצבעות הרגליים.
  6. חריצי גמישות Flex– נמצאים לרוב בחלק הקדמי של הנעל. כשמם, כן הם: מסייעים ליצור התאמה בין גמישות הנעל לתנועה של הרגל בזמן ריצה.
  7. Drop – דרופ – זהו הבדל הגובה בסוליה בין העקב לחלק הקדמי של הנעל. למרות היותו נתון חסר אצל חלק ניכר מהמוכרים בחנויות (אל דאגה- גם אם המוכר אינו בקיא, ניתן למצוא את המידע לגבי הדרופ של נעל זו או אחרת באינטרנט) הרי הוא נתון חשוב ביותר מכיוון שהפרשי הגובה השונים (דרופ) מתאימים לסוגים שונים של סגנונות ריצה, לדוגמא: רץ שהעקב שלו הוא החלק הראשון שפוגש את הקרקע, יעדיף נעל ריצה עם דרופ גבוה יחסית – בקצה השני: רץ המגיע לדריכה טבעית שהיא לכאורה ללא שימוש בעקב יעדיף דרופ אפס – כאן המקום לחזור ולהדגיש כי רצים מאוד מקצועיים בלבד יכולים לרוץ עם דרופ אפס מבלי להיפצע, בכל מקרה, ריצה עם דרופ אפס מצריכה הסתגלות ואימונים רבים.
  8. P.O.P- Point Of Power –  נקודת הכוח או נקודת ההחזר מהקרקע אשר מספקת בזמן ריצה אפקט קפיצי – כמו בטרמפולינה. היא ממוקמת בקדמת הנעל וקיימת בדרגות קשיחות שונות. POP3 הינה דרגת הקשיחות המתונה ביותר ו- POP1 היא הרמה הגבוהה  ביותר של קשיחות.
  9. Width –  רצים רבים, בעיקר הרצים החובבניים (שהם החלק הארי של הרצים) אינם נותנים שימת לב מספקת לרוחב הנעל, ברמת העיקרון רוחב הנעל חייב להיות בהתאמה מושלמת לרוחב כף הרגל. חשיבות התאמת הרוחב מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר על רצים למרחקים ארוכים.

 

יופי! אז מה עושים עם כל המידע הזה? בוחרים נכון את הנעל…

צעדים נחוצים (תרתי משמע):

  1. מידה כנגד מידה  מידת נעל הריצה שונה ממידת הנעל הרגילה שלכם!
  2. בזמן מאמץ, הרגל נוטה להתרחב ולהתנפח (בממוצע 1 ס"מ), לכן, מומלץ להשאיר מרווח בין אצבעות הרגליים לקצה הנעל , זאת על מנת להימנע משלפוחיות ושאר מרעין בישין. רצוי אם כך לבחור בין חצי מידה למידה אחת מעל למידה הרגילה.
  3. עיתוי – במידת האפשר, יש להעדיף לקנות נעל ריצה בסוף היום, בחלק זה של היממה, הרגל רחבה ועייפה יותר, קצת כמו אחרי ריצה.
  4. לא לרמות במשקל -פרמטר המשקל הינו מכריע בבחירת נעל ריצה. בזמן ריצה, נוצר מעין "גל הלם" על עמוד השדרה, גל זה יכול לשחרר פי שלוש או ארבע כוח פיזיולוגי ממשקל הגוף ולכן, ההגנה היחידה שיש בין משטח הדריכה למפרקי הגוף היא הנעל. במילים אחרות, ככל שמשקל הגוף גבוה, כך יש להקפיד על סוג ומידת ריפוד הנעל.
  5. להתאים את הנעל למשטח הדריכה – טוב, אין הכוונה לבחור סוגים רבים של נעליים, אך ברמה העקרונית יש לבחור אותן על פי סוג המשטח עליו מתבצעת בדרך כלל הריצה: אם לדוגמא הריצה מתבצעת על כביש אספלט, מן הסתם , הבחירה נוטה יותר לנעליים עם ריפוד מצוין.
  6. הכירו את סוג הריצה שלכם – זהו קריטריון מאוד חשוב אשר רוב הרצים אינם לוקחים אותו בחשבון. לסוגי ריצות שונות ישנם אפיונים שונים : מרצי 100 מטר למשל נדרש לפתח מהירות מקסימלית מלווה באורך ומהירות צעד מרבי, זאת אומרת שהגוף נאלץ להרים את מרכז הכובד. לעומת זאת, בריצות ארוכות,אורך הצעד יהיה קצר יותר ומאופיין בריצה תוך שמירה על תנודתיות Volatility מזערית במרכז הגובה של הרץ.

לסיכום: יש לשים לב למספר דגשים אשר רובם באים לענות על הגנה בריאותית, ריצה יעילה והתאמת הנעל למבנה הרץ וסוג הריצה אותו הוא מבצע. השוק מציע מגוון עצום של נעלי ריצה, חברות שונות שמות דגשים שונים על תפיסות עולם בנושא ריצה וכל זה אכן מבלבל מאוד, אך, הקשבה לגוף, לצרכיו ומצוקותיו בזמן הריצה, בתוספת קמצוץ שכל ישר: כל אלה יביאו את הרץ לבחור את נעל הריצה המקצועית והמתאימה לו ביותר!

נעלי ריצה מקצועיות – טרנד שיווקי או תנאי הכרחי לריצה מקצועית?
4.7 (94.55%) 11 votes
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה